بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت، از طرح های حمایتی برای عرضه تا ثبات بخشی به بازار و واردات خودرو در دولت رئیسی به گزارش نیو باکس، صنعت خودروسازی که تا قبل از استقرار دولت سیزدهم در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و از عوارض مزمن رنج می برد، در زمان ریاست شهید ابراهیم رئیسی با اجرای برنامه های تحولی، جان جدیدی یافته و حتی خودرو های ایرانی به بازار دیگر کشورها راه یافتند در مدت ۳۴ ماهه از دولت سیزدهم میتوان به مواردی همچون از سرگیری واردات خودرو ها بعد از توقفی پنج ساله و هدف گذاری برای افزایش تولید اشاره نمود. به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، بعد از برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۰، در ۱۴ مرداد ماه همان سال، دولت سیزدهم با تحلیف سید ابراهیم رئیسی، رسما کار خویش را شروع کرد و در مدت قریب به ۳۴ ماه از فعالیت دولت اقدامات مثبتی در صنعت خودرو صورت گرفت. در وهله اول شایان ذکر است که دولت در حالی تحویل رئیسی شد که با کسری بودجه بیشتر از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی و خزانه منفی ۴۴ هزار میلیارد تومانی روبرو بود. زیان دهی ها و کمبود نقدینگی ها و دیگر گره های کوچک و بزرگ در قسمت های مختلف همچون مسائلی بود که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد؛ صنعت خودرو هم از این قضایا مستثنی و دور از این معضلات نبود. در همان نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم در اسفند ماه ۱۴۰۰، سید ابراهیم رئیسی در بازدیدی سر زده از گروه صنعتی ایران خودرو، در امتداد نابسامانی های حوزه تولید و عرضه خودرو، فرمانی هشت بندی در عرصه تولید و عرضه خودرو صادر کرد و بر این اساس وزارت صمت مکلف به اصلاح وضعیت تولید و عرضه خودرو شد؛ مهم ترین ها دستور در جهت بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو و تأمین قطعات، تکمیل و ترخیص خودرو های دپو شده در انبارهای خودروسازان، میتوان به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ایجاد زمینه برای تولید و عرضه حداقل یک خودروی اقتصادی با ساختار به روز و توقف تولید برخی خودرو های قدیمی و آغاز تولید چند خودرو های جدید و باکیفیت، بود. وعده افزایش تولید ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بصورت جدی تر محقق شد؛ آمار تولید خودرو های کامل ۴۵ درصد و تحویل خودرو ۴۲ درصد افزایش داشت. اما در جزئیات، تولید خودروی سواری ۳۶ درصد، وانت ۵۶ درصد، ون ۲۶۷ درصد، مینی بوس و میدل باس ۱۱ درصد، اتوبوس ۸۸ درصد و کامیون کشنده و کامیونت ۱۵۰ درصد ثبت شده است. از طرف دیگر، پلت فرم خودروی اقتصادی با محوریت وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد؛ طراحی جزئیات این خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو به پایان رسیده و نمونه اولیه قابل حرکت آن در مراحل ساخت قرار گرفت. در اجرای دستور توقف تولید خودرو های با پتلفرم قدیمی و جایگزین کردن خودرو های جدید، توقف تولید پژو ۴۰۵، سمند و تیبا، بلا فاصله بعد از اتمام تعهدات انجام شده برای این خودرو ها محقق شد و محصولات جدید شامل وانت آریسان ۲ (با موتور و شاسی جدید)، رانا اتوماتیک، تارا، هایما s۸، شاهین، سهند، اطلس و... در سبد محصولات خودروسازان قرار گرفت. گفتنی است، در امتداد تحقق دستورات رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را در عرصه بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو شروع کرد و سه گام طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ برای تحول صنعت خودروی ایران شروع کرد. در گام اول که با عنوان "تثبیت جریان تولید و آماده سازی و احیای ظرفیتهای موجود" در بازه زمانی تحقق طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ تعریف شد، ذیل چهار برنامه حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه ها، بالفعل کردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و همینطور تعریف و آغاز پروژه های سرمایه گذاری تعریف شد. این اقدام وزارت صمت در جهت کنترل قیمت در بازار خودرو بود که باتوجه به تعریف سامانه یکپارچه (خارج از فرایند قیمت گذاری) و عرضه به تمام متقاضیان حائز شرایط، برپایه نوبت؛ صورت می گرفت. از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تابحال دو مرحله عرضه یکپارچه خودرو به روش نوبت دهی اجرایی شد که آثار مثبت آن بلا فاصله بعد از برگزاری در مرحله اول با کاهش نرخها نمایان شد؛ آرمش بازار خودرو، در حقیقت ماحصل سیاستی شد که جواب داده بود. یکی دیگر از بندهای هشت بند فرمان رئیس جمهور به خودروسازان مربوط به نحوه عرضه شفاف خودرو به مردم بود؛ رئیس جمهور شهید در بند پنج فرمان هشت بندی خود تاکید کرده بود که درباب نحوه عرضه خودرو به مردم بمنظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم، اولا با حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرایند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن صورت گیرد. همینطور از شروع سال ۱۴۰۱ بعد از تکمیل وجه، خودرو های پیش فروش شده، بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود. همینطور هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی بصورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع باشد. در این راستا، در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم بمنظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم، باتوجه به سیاست های انجام شده ابتدا محصولات شرکت سایپا و سپس محصولات طرح های مشارکت در تولید شرکت ایران خودرو از فرایند قرعه کشی، اجرایی شد؛ ضمن این که از اسفند ماه ۱۴۰۱ بصورت رسمی، فروش خارج از فرایند قرعه کشی و برمبنای فرایند نوبت دهی، مرسوم شد. در بخشی دیگر، تعهدات کل دو شرکت خودروساز از شروع سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال قریب به ۴۵۲ هزار دستگاه به ثبت رسید که نسبت به حدود ۴۴۴ هزار دستگاه سال قبل از آن (۱۴۰۰) با دو درصد افزایش همراه بود. همینطور تعهدات معوق دو شرکت خودروساز از شروع سال ۱۴۰۱ تا پایان همان سال ۲۲ هزار و ۹۸۳ دستگاه بود که در مقایسه با زمان مشابه سال ۱۴۰۰( ۱۱ هزار و ۵۱۸ دستگاه)، با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. خودروی تحویل شده توسط این دو شرکت هم از شروع سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال یک میلیون و ۹۴ هزار و ۹۵۴ دستگاه بوده که به نسبت ۸۳۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه سال ۱۴۰۰، رشد ۳۱ درصدی داشته است. قابل ذکر است، در امتداد عمل به دستورات رئیس جمهور شهید، واگذاری خودرو ها به شرکتها و دستگاه های دولتی و غیردولتی بصورت رانتی از شروع سال ۱۴۰۱ متوقف گردید. واردات خوردرو بعد از وقف پنج ساله یکی دیگر از اقدامات مهم انجام شده در دولت سیزدهم، میتوان به از سرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ بعد از وقفه ای پنج ساله که درهای کشور به روی خودرو های خارجی بسته بود، اشاره کرد؛ آزاد شدن واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ و طرح مبحث آزاد شدن واردات خودرو های کارکرده، بار مثبتی برای آرامش و ایجاد ثبات نسبی در بازار خودرو داشت و به سیر نزولی شدن نرخها کمک کرد. این درحالیست که همچنان اقدامات در حوزه واردات خودرو های برقی و اقتصادی برقرار است و به تدریج این خودروها با سیاست های اتخاذ شده به بازار تزریق می شوند. البته که مبحث واردات خودرو های جانبازان هم در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد و همچنان هم در دستور کار است. از دیگر نکات قابل توجه در عرصه خودرو در دولت سیزدهم، ایجاد طرح های پشتیبانی از جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو های فرسوده بود که در امتداد آن، عرضه خودرو به خانواده های دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودرو های فرسوده را سهل می کرد. یکی دیگر از مواردی که بالاخره در دولت سیزدهم نهایی و بعد از تصویب به مرحله اجرا درآمد، مبحث بخشنامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو که آن هم در ارتبط با مبحث اسقاط خودرو ها برای تولید و واردات خودروهاست، بود؛ موضوعی که بالاخره بعد از حدود پنج سال، تعیین تکلیف شد؛ نیمه اول سال ۱۳۹۸ بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو (پنج سال پیش) مورد بحث مجلس وقت قرار گرفت و در گیرو دار رفت وآمد به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت بعد از سه سال، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. بعد از آن، سه ماه به دولت مهلت داده شد تا بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کند؛ اما به جای آنکه این بخشنامه تصویب و ابلاغ شود، ماده ۱۰ این قانون اصلاح و نام "قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو" بر آن نهاده شد. تاخیر در ابلاغ این بخشنامه در نهایت در اسفند ماه سال قبل توسط دولت ابلاغ گردید تا بدین ترتیب مشکل خودرو های فرسوده و اسقاط آنها حل شود. در مجموع دستاورد دولت سیزدهم نشان میدهد که موفق شده در عرصه صنعت خودرو علاوه بر صفر کردن خودرو های ناقص پارکینگ ها گام موثری در "تولید عبور مستقیم خودرو" در کشور بردارد. منبع: نیو باكس 1403/03/05 09:47:03 5.0 / 5 465 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تولید این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط اعلام زمان تشییع علاءالدین میرمحمد صادقی برگزاری هفدهمین نمایشگاه تابلوفرش و فرش دستباف در اراک طلای جهانی به زمین خورد! ورود ۵۵۰۰ خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۲