گزارش نیو باكس به نقل از مهر؛ نقش سیاست های دولت چین در تولید بزرگترین شركت های مخابراتی جهان به گزارش نیو باكس مرور سیاستهای توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی در كشور چین نشان می دهد، دولت این كشور نقش كلیدی در هر مرحله از توسعه و بومی سازی این صنعت داشته است. به گزارش نیو باكس به نقل از مهر، مرور سیاستهای توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی در كشور چین نشان می دهد، دولت این كشور نقش كلیدی در هر مرحله از توسعه و بومی سازی این صنعت تا دستیابی به بزرگترین شركتهای تجهیزات مخابراتی جهان داشته است، كه اصلیترین راهبرد آن تمركز بر حمایت و تقویت شركتهای كاملا داخلی در چین بوده است. واردكننده ای كه به بزرگترین تولیدكننده تبدیل شد بررسی سیاست های توسعه صنعتی در كشورهای توسعه یافته نشان داده است تولید یك حوزه صنعتی توانمند در اغلب موارد نیازمند دخالت و سیاستگذاری دولت درتنظیم اهداف، استفاده از مشوق های مالی دولتی، قانوگذاری و تقویت تولیدكنندگان برای رقابت در بازارهای جهانی است. در این بین الگوی توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی چین یكی از موفق ترین الگوهای سیاستگذاری و دخالت دولت جهت ساخت و پشتیبانی از یك صنعت به شمار می آید، كه به وسیله آن چین طی ۴ دهه از یك كشور صرفا واردكننده، به بزرگترین تولیدكننده تجهیزات مخابراتی جهان تبدیل شد. سیاست های دولت چین برای رسیدن به این جایگاه در چهار مرحله قابل دسته بندی است، این مراحل شامل: ۱- واردات بدون محدودیت، ۲- تاسیس شركتهای مشترك با شركای خارجی، ۳- تمركز بر راهاندازی و تقویت تولیدكنندگان داخلی وابسته به دولت و ۴- پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی در بخش خصوصی بوده است. جدول زیر به خوبی این روند را در حوزه بومی سازی سوئیچهای دیجتال بعنوان اصلی ترین تجهیز مخابراتی در دو دهه گذشته نشان می دهد. جدول۱- سهم تولیدات هر بخش از كل سوئیچهای نصب شده در كشور چین (Eric Hawit; ۲۰۰۷) سال واردات شركت های مشترك داخلی- خارجی تولیدات داخلی ظرفیت كل سوئیچهای كشور (میلیون) ۱۹۹۰ ۷۱% ۲۳% < ۵% ۱۲.۳ ۱۹۹۲ ۵۷% ۳۸% ۶% ۱۹.۲ ۱۹۹۴ ۵۱% ۳۹% ۱۱% ۴۹.۳ ۱۹۹۶ ۱۶% ۴۰%- ۵۰% ۲۵% - ۳۰% ۹۲.۹ ۱۹۹۸ نزدیك به ۰% ۴۶% ۵۴% ۱۳۸ ۲۰۰۰ ۰% ۵۷% ۴۳% ۱۷۸ ۲۰۰۱ - ۳۸% ۶۲% ۲۵۶ ۲۰۰۳ - ۳۰% ۷۰% ۳۵۱ ۱- آزادسازی واردات و كاهش تعرفه در آغاز دهه ۸۰ میلادی دولت چین به منظور گسترش زیرساختهای ارتباطی این كشور و همینطور به علت فقدان توانمندی كافی در تولید تجهیزات مخابراتی، دو راهبرد را محور فعالیت های خود قرار داد. دولت چین در این دوره با هدف توسعه خدمات مخابراتی تعرفه واردات تجهیزات مربوطه را كم كرد و به موازات آن با تاسیس اولین شركت های دولتی كوشش برای ساخت سوئیچ های دیجیتال بومی را شروع كرد. در این مقطع هزینه تمام شده جهت راه اندازی هر پورت سوئیچ دیجیتال با تجهیزات وارداتی نزدیك به ۵۰۰ دلار بود، كه با عنایت به تعداد زیاد پورت های مورد نیاز برای توسعه شبكه و نرخ زیاد تبدیل دلار به یوآن، حجم زیادی از منابع ارزی چین را خارج می كرد. ۲- پشتیبانی از تولید شركت های مشترك (Joint Venture) در این مقطع دولت چین با هدف كاهش هزینه تمام شده تولید تجهیزات و انتقال فناری، سیاست پشتیبانی از تاسیس كسب وكارهای مشترك چینی- خارجی (Joint Venture) را دنبال كرد. شركت های دولتی چینی بعد از دو دوره مذاكره سه ساله با دو شركت زیمنس و آلكاتل توانستند دو شركت مشترك چینی- خارجی تاسیس كنند. سرفصل های اصلی این سیاست شامل كنترل و مالكیت عمده طرف چینی در تمام جوینت ونچرها، تولید بازارهای تضمینی كوتاه مدت توسط دولت و تولید دو جوینت ونچر جداگانه با شركت های به منظور تولید رقابت در بازار و افزایش بهره وری بود. ۳- حمایت گسترده و هدفمند از شركت های كاملا داخلی سیاستگذاران صنعتی در چین به خوبی می دانستند كه سیاست های پشتیبانی از تاسیس كسب وكارهای مشترك باوجود پر كردن خلاء تولیدی در مواجهه با واردات پرهزینه، همواره با عدم تمایل طرف خارجی به انتقال فناوری و عدم تمایل شریك داخلی به استفاده از آموخته هایش برای رقابت با طرف خارجی همراه می باشد. بنابراین مرحله سوم سیاست های توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی چین، با قطع حمایت و محدودسازی شركتهای مشترك داخلی- خارجی (Joint Venture) شروع شد و با حمایت گسترده از تولیدكنندگان كاملا داخلی ادامه یافت. تولیدكنندگانی كه در آن مقطع با استفاده از حمایت های دولتی از بخش تحقیق وتوسعه به توانمندیهای اولیه در تولید نسل های پیشرفته تر تجهیزات مخابراتی رسیده بودند. سرفصلهای اصلی سیاست اعمال شده این مقطع شامل موارد زیر بود: ۱- تامین مالی بخشی از پروژه تحقیق وتوسعه سوئیچهای پیشرفته در دانشگاه ارتش چین توسط شركت های دولتی حاضر در جوینت ونچرها و سپس استفاده از دستاوردهای بومی به علت سهام مالكیتی طرف چینی ۲- ادغام ۸ شركت دولتی تولیدكننده سوئیچ های یكسان شامل ۴ شركت صنایع ارتباطات و پست، ۳ شركت وزارت صنعت الكترونیك و یك شركت از ارتش ۳- تخصیص چند ده میلیارد دلار خط اعتباری به شركتهای داخلی به صورت اعتبار خریداران ۴- حفظ شركت های جوینت ونچر داخلی- خارجی به منظور حفظ رقابت در بازار سیاستهای حمایتی چین از تولیدكنندگان داخلی در نهایت در یك بازه زمانی ده ساله منجر به تاسیس سه شركت بزرگ كاملا داخلی در این كشور شد. این شركتها در یك طیف شامل یك شركت تمام دولتی به نام Great Dragon Group، یك شركت با مالكیت دولتی و مدیریت خصوصی به نام ZTE و یك شركت موفق كاملا خصوصی به نام Huawei شد. 1397/10/22 16:05:55 5.0 / 5 4854 تگهای خبر: بازار , توسعه , تولید , خدمات این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط درخواست افزایش ۴۰ درصدی قیمت شوینده ها در انتظار تصویب سازمان حمایت ترامپ مسیر طلا را تغییر داد! 10 تا از بهترین خودروهای چینی در بازار ایران صادرات خودرو های برقی چین در سال 2025 متوقف گردید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۴