اسقاط موتورهای كاربراتوری از دستور كار خارج شد فشار موتورسازان یا نبود زیرساخت؟ نیو باكس: تعلیق قانون حذف موتورهای فرسوده در هفته های گذشته خبرساز شد. گفته می شود علت آن نبود زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون است. به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا، طبق ماده ۱۲ آئین نامه فنی ماده ۲ لایحه هوای پاك كه در شهریورماه سال جاری به تصویب هیأت وزیران رسیده، «شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت است. موتورسیكلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.» برای اثبات ضرورت اجرای این قانون كافی است بدانیم كه برمبنای آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیكلت فرسوده در كشور وجود دارد و هر ۱۰ موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر به اندازه یك اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می كند. این در حالیست كه می توان با تبدیل موتور كاربراتوری به انژكتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد می كاهد. با این وجود در ماه جاری زمزمه هایی درباره پیشنهاد موتورسیكلت سازان در خصوص حذف این ماده قانونی شنیده شد كه بنظر می رسد مورد حمایت وزارت صنعت باز بوده و در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای كاربراتوری به تعویق افتاد. البته عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیكلت ایران در نشست خبری كه بامداد دوشنبه ۲۹ بهمن برگزار شد، با اشاره به اینكه هیچ فشاری برای حذف ماده قانون اسقاط موتورسیكلت های فرسوده، وارد نشده، اعلام نمود كه موتورسیكلت سازان آمادگی اجرای قانون را دارند، به شرط آنكه ابتدا زیرساخت های اسقاط موتورسیكلت های فرسوده فراهم شود. در این میان حمیدرضا منفردی - رئیس اداره خودرو و نیرو محركه سازمان استاندارد – باز در گفت و گو با ایسنا، علت تعلیق این قانون را پیش بینی نشدن زیرساخت های لازم عنوان نمود و اظهار داشت: موتورسیكلت فرسوده موجب آلودگی هوا است و مصرف سوخت بالایی دارد و اگر به بهانه ای از رده بیرون رود اتفاق خوبی است، اما وقتی مصوبه ای در این سطح اجرا می شود لازم است ابتدا امكانات و مشكلات صنعت سنجیده و زیرساخت های لازم فراهم گردد. وی با اشاره به اینكه صنعت موتورسیكلت امسال محدودیت های زیادی داشته، اظهار نمود: برای مثال در ابتدای سال تولید موتور به سبب اجرای استاندارد یورو ۴ وقفه چند ماهه داشته است. به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا از شروع فروردین ماه تولید موتورسیكلت هایی كه استانداردهای یورو ۴ را نداشته باشند متوقف شد. منفردی با اشاره به اینكه این آئین نامه دولتی باز از نیمه امسال تصویب و آبان ماه ابلاغ و اجرا شده و صنعت موتورسیكلت را ناگهان با محدودیت هایی مواجه كرده، اشاره كرد: جزئیات اجرای این قانون معین نمی باشد و تولیدكنندگان حتماً باید خودشان موتورسیكلت اسقاطی را خریداری نموده و آنرا اسقاط كنند و صرف پرداخت وجه مورد نیاز برای اسقاط یك موتور كافی نیست. بگفته وی برای اسقاط خودروها روند كار به این شكل بود كه برای خودروهای اسقاطی گواهی اسقاط صادر شده بود و واردكنندگان خودرو از مراكز اسقاط خودرو این گواهی را می خریدند، اما این روند برای موتورسیكلت ها در نظر گرفته نشده است. رئیس اداره خودرو و نیرو محركه سازمان استاندارد با اشاره به اینكه جزئیات این طرح نیاز به بررسی دارد، اظهار نمود: زیرساخت ها برای اجرای این قانون كافی نیست و كار تولیدكنندگان را گرفتار وقفه كرده است. وی ادامه داد: از جانب دیگر هزینه های اضافی به مصرف كننده نهایی تحمیل می شود؛ چونكه تولیدكننده موتورسیكلت از سود خود كم نمی كند. منفردی درانتها با اشاره به اینكه ابلاغ و اجرای یك قانون بلافاصله پس از تصویب موجب می شود صنعت نتواند خودش را تطبیق دهد، اظهار داشت: بهتر بود برای اجرای طرح هایی در این سطح فاصله زمانی لازم در نظر گرفته می شد تا زیرساخت های مورد نیاز فراهم گردد. به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا، با عنایت به اهمیت اجرای این قانون و آلودگی مستمر كالان شهرهای كشور، اگر تنها دلیل حذف این قانون نبود زیرساخت های مورد نیاز است، مسئولان مربوطه باید با عنایت به زمان مورد نیاز برای اصلاح این آئین نامه تاریخ نهایی اجرای آنرا به موتورسیكلت سازان اعلام كنند تا دیگر بهانه ای برای تعویق آن وجود نداشته باشد. 1397/12/03 13:09:02 5.0 / 5 4911 تگهای خبر: استاندارد , تولید , خرید , دستگاه این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط برگزاری هفدهمین نمایشگاه تابلوفرش و فرش دستباف در اراک طلای جهانی به زمین خورد! پژوهش های کاغذی سد راه ساختن فردای صنایع هوشمند هوش مصنوعی اقتصاد تایوان را جلا داد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۴