قائم مقام وزیر صمت: تشكیل وزارت تجارت و خدمات یك لزوم است به گزارش نیو باكس قائم مقام وزیر صمت در امور مجلس و معاون امور حقوقی، مجلس و استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با عنایت به واقعیت های فعلی كشور تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی یك لزوم است. به گزارش نیو باكس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید شریف حسینی گفت: با وجود تلاش ها و تصمیمات موثری كه در این بخش و در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده است، در عمل این ادغام در قالب تجمیع مجموعه تشكیلات سازمانی و نهادهای وابسته صورت پذیرفته و چابكی و كارایی لازم به جهت بزرگ بودن وزارت خانه های ادغامی، كاهش یافته است. وی با اشاره به وجود برخی موانع اجرایی و ساختاری در قالب عملكرد وزارت صمت، اضافه كرد: به رغم گذشت حدود ۸ سال از ادغام دو وزارتخانه، شرح وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت تابحال به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است. حسینی افزود: اهداف دو وزارت خانه بازرگانی و صنایع و معادن سابق در یك تشكیلات به سبب ماهیت متفاوت بخشی و فرابخشی آنها بدان گونه كه تصور می شد جمع پذیر نبوده است. معاون وزیر صمت با اشاره به برخی ضروریات تفكیك وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشكیل وزارتخانه مستقل تجارت و خدمات بازرگانی، اظهار داشت: وظایف بازرگانی در تشكیلات كلان دولت بعنوان وظیفه ای فرابخشی شمرده می شود و چنانچه وظایف مذكور با وظایف سایر بخش ها ادغام شود تحت الشعاع آنها قرار گرفته و امكان ایفای نقش آن گونه كه باید میسر نخواهد بود. حسینی با تاكید بر وجود برخی نیاز های ضروری در حوزه تجارت و بازرگانی در شرایط امروز كشور، اشاره كرد: در مجموع با ادغام انجام گرفته برخی بخش ها مانند بخش بازرگانی و تجارت داخلی و خصوصاً تجارت خارجی تحت تاثیر سایر بخش ها بوده است و این درحالی است كه با اهمیت یافتن تجارت خارجی در شرایط فعلی، توجه به این بخش باید بیشتر از پیش انجام گیرد و پشتیبانی از صادرات و رفع موانع سرمایه گذاری در یك وزارتخانه به صورت تخصصی و مستقل دنبال شود. وی افزود: ایجاد كاركرد مطلوب نظام بازرگانی نیازمند مدیریت یكپارچه این بخش برای در دسترس قرار دادن به هنگام كالا و خدمات با كیفیت مورد تقاضای مردم و متعادل ساختن قیمت ها است. معاون امور حقوقی، مجلس و استان ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ایجاد تمركز در سیاست گذاری بخش بازرگانی كشور، گفت: مناسب سازی هر چه بیشتر نظام قیمت گذاری كالا و خدمات كه رفاه اجتماعی را ارتقا می بخشد، تمركز بر اصل مشتری مداری در یك نظام واحد در حوزه بازرگانی كشور و همین طور ارتقای بیشتر از پیش شرایط تامین حقوق مصرف كنندگان از نتایج قابل وصول در تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی است. حسینی اظهار داشت: تدوین و اقدام یكپارچه در اجرای استراتژی شفافیت ملی در حوزه بازرگانی و تجارت كشور و تداوم مستمر جهت گیری های بازرگانی كشور، ارتقای بیشتر وضعیت فاكتورهای توانمند سازی تجاری، تمركز بر افزایش كارایی بازار و كارآمدی نظام تعرفه ای؛ نشان از لزوم تشكیل این وزارتخانه مهم در دوره كنونی است. وی با اشاره به اهمیت ارتقای آمار صادرات غیر نفتی در مدیریت اقتصاد بدون نفت و لزوم صعود میانگین ارزش صادراتی كالاهای ایرانی، اشاره كرد: افزایش بیشتر از پیش شاخص رقابت پذیری صنعتی در بخش صادرات، برقراری توازن در تركیب واردات و صادرات توسط یك مدیریت واحد و یكپارچه، كارآمدتر كردن نظام كنترل و نظارت بر بازار، ایجاد انسجام و تمركز بیشتر در مدیریت بازار كالا و خدمات و ارتقای بهینه تر شاخص آزادی تجارت بین المللی بعنوان یكی از از زیر فاكتورهای كلیدی درجه آزادی اقتصادی از موضوعاتی است كه می توانند در سایه تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مورد توجه ویژه قرار گیرند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درانتها ابراز امیدواری كرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی رای مثبت دهند. 1398/07/03 14:38:00 5.0 / 5 4774 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تجارت این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ترامپ مسیر طلا را تغییر داد! 10 تا از بهترین خودروهای چینی در بازار ایران صادرات خودرو های برقی چین در سال 2025 متوقف گردید ناترازی گاز، تولید کدام صنایع را کاهش داد؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱