وزیر صمت خبر داد؛ واردات خودرو های کارکرده و فروش اقساطی خودرو در دستور کار است به گزارش نیو باکس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از فروش اقساطی خودرو از اواخر سال آگاهی داد و اظهار داشت: با ارائه 9 محصول جدید و واردات خودرو های نو و کارکرده، بازار خودرو به تعادل خواهد رسید. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه صف اول ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ در مورد شعار سال اظهار داشت: خوشبختانه در این دو حوزه، کارهایی را از سال قبل شروع کرده ایم که نتایج قابل توجهی به دست آمده است، در آماری که بانک مرکزی به لحاظ رشد اقتصادی منتشر نموده است در پاییز ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۱۱.۶ بود که از سال ۹۶ به بعد بی نظیر است و در ۹ ماه سال، این رشد ۸ درصد شد یعنی هر فصل زیاد می شود که بیش از دو برابر کل اقتصاد کشور است. وزیر صمت اضافه کرد: در بخش معدن که در سال ۱۴۰۰ رشد منهای یک درصد بود در ۹ ماه سال گذشته، ۲.۹ درصد شد یعنی تقریبا رشد سه تا چهار درصدی را در رشد تولید بخش معدن شاهد بودیم. فاطمی امین ضمن اشاره به این که در حوزه سرمایه گذاری اتفاقات بسیار خوبی افتاد اظهار داشت: در پاییز ۱۴۰۱ سرمایه گذاری در خرید ماشین آلات برای بخش تولید، ۲۸ درصد رشد داشت که از سال ۹۰ بی نظیر است، این یعنی این که آن رشد تولید می گوید اتفاقات خوبی در اقتصادی درحال رخ دادن است و تولید بالا می رود، اما رشد سرمایه گذاری می گوید آینده خوبی در پیش است. وی ادامه داد: ما دو تورم داریم یک تورم مصرف کننده است که عموم مردم با آن سروکار دارند و یک تورم تولیدکننده است یعنی تولیدکنندگان هم برای مواد اولیه با تورم مواجه هستند؛ تورم بخش معدن در تابستان ۱۴۰۰، ۱۱۶ درصد بود که در پاییز سال قبل به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. همین طور در صنعت ساخت در تابستان ۱۴۰۰، ۸۰ درصد تورم تولیدکننده داشتیم که این عدد در پاییز ۱۴۰۱ به ۳۴ درصد رسید. وزیر صمت افزود: این ها یعنی این که تولیدکننده افزایش قیمت دارد، اما به شدت تورم اش کاسته می شود می تواند در تورم مصرف کننده اثر بگذارد، در مورد تورم مصرف کننده هم چند گروه کاری بطور مشخص در حوزه کار ماست، بطورمثال مواد غذایی در حوزه کار ما نیست، اما پوشاک، لوازم خانگی، خودرو کار ماست در همه موارد می بینید تورم مصرف کننده در بخش پوشاک کاهشی بوده و در آخر سال قبل از میانگین تورم کشور پایین تر بوده یعنی ما در پوشاک در لوازم خانگی، مبلمان، تورم داشته ایم، اما تورم آنها کمتر از میانگین تورم اقتصاد است. فاطمی امین اظهار داشت: در مورد شعار سال، در حوزه رشد تولید سال قبل آماری که تا حالا منتشرشده، ۹ ماهه بیش از دو برابر کل اقتصاد در بخش صنعت رشد داشته ایم، معدن از یک رشد منفی به مثبت قابل توجه تغییر کرده است. تورم مصرف کننده هم در بخش ما کمتر از تورم کل کشور بوده، پس ما هم در تولید و هم در تورم، نتیجه قابل توجه داشتیم این ها آماری است که مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر می کنند. وی ادامه داد: مهم ترین کاری که امسال داریم اینست که روند را تضمین نماییم ادامه داشته باشد و رشد پیدا کند یعنی آن ۸ درصد نه فقط کمتر نشود بلکه بیشتر شود. دو برنامه متناسب با شعار سال درآوردیم، یک برنامه مهار تورم، همان طرح های قبلی ماست، اما کمی کامل تر شد و یک برنامه برای رشد تولید؛ این دو برنامه را برای اظهارنظر هفته آینده برای همه علاقه مندان منتشر می نماییم. ما امسال نگاهی را توجه داریم، آن هم حکمرانی مردمی و مشارکتی است یعنی مردم در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها درگیر شوند، هفته آینده بعنوان نمونه این را منتشر می نماییم. فاطمی امین اظهار داشت: همه علاقه مندان نظیر دانشجو، صنعتگر، معدنکار، بازاریان، این برنامه را ببیند و نظر دهند، ما از نظرات آنها حتما استفاده می نماییم. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دهه ۹۰، دهه خوبی به لحاظ اقتصادی نبود و بد بود، در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده، نکته اول این یعنی این که درآمدها امکان دارد کسی حقوقش دو برابر شده، اما تورم در آن وجود دارد، پس سرانه درآمد واقعی خیلی زیاد نشده است. نکته دوم این که ما در این دهه تورم های بالایی داشتیم، تورم خاصیت انباشتی دارد، این که شما سال ۹۷ تورم دارید باردیگر سال ۹۸، اثر تورم ۹۷ بر روی ۹۸ هم است، برای اینکه شما در ۹۷ یک بخشی از قدرت خرید را از دست دادید، ۹۸، بخش دیگر و ۹۹ از دست داده اید، پس ما وقتی ۱۰ سال تورم بالا داریم انگار هر سال بخشی از قدرت خرید کم می شود وقتی به پایان ۱۰ سال می رسیم این ها همه با یکدیگر جمع شده است. بدتر از آن اینست که ما از سال ۹۷ به بعد ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم که در تاریخ ایران بی نظیر است یعنی ما در سال ۷۴ و سال ۹۱ تورم بالایی داشتیم، اما دو سال رفته بالا و برگشته، این خاصیت انباشتی یعنی ذره ذره قدرت خرید کم شده و خودش را در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ یکباره نشان داده است. وی افزود: حال، چه کار باید انجام دهیم، باید تمرکز نماییم بر تولید، تولید بهترین روش برای توزیع درآمد در جامعه است وقتی تولید بالا می رود، اشتغال بالا می رود، وقتی اشتغال بوجود آمد افراد درآمدشان افزوده می شود و می توانند خرید کنند و به شکلی تراز مصارف خانوار بهبود پیدا کند، حسی که مردم دارند حس کاملاً درستی است این که معیشتشان گرفتار مشکل است، علت این که ما ۱۰ سال تولیدمان به شدت رشد کمی داشته و تا تولید رشد نکند آن مسائل حل نخواهد شد. برنامه وزارت صمت برای خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ی صنعت خودرو اظهار داشت: در صنعت خودرو چندین چالش وجود دارد حتی در یکی از برنامه ها مجری از من پرسید شما به مافیا معتقد هستیم گفتم بله، ما در خودرو یک و نیم میلیون مافیا داریم، روند تولید خودرو را نگاه کنید ما از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه تولید کرده ایم و تازه ۲۰۰ هزار خودرو هم ناقص بوده است. پس چهار سال ما کاهش تولید داشتیم و یک تقاضای انباشته شده داریم، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ما ۳۹ درصد رشد تولید خودرو داشتیم و تولید رسید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار، پس ما در مورد خودرو که اشاره شد یک مشکلی داریم که کمبود عرضه تولید خودرو بوده است. فاطمی امین اضافه کرد: مشکل دیگر اینست که ما در بازار خودرو دو مسئله را همزمان داریم که این ها با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است. یک مسئله این که وقتی این شکاف زیاد می شود بین عرضه و تقاضا، خودرو خاصیت حفظ ارزش پول پیدا می کند. پس وقتی مردم انتظار تورم دارند وقتی قیمت ارز بالا می رود دنبال این هستند که این دارایی را به نحوی حفظ کند، یکی از انتخابهای خوب خودرو است، پس ما یک تقاضای کاذب داریم. از یک طرف چهار سال تولید خودرو زیر یک میلیون دستگاه بوده، در حالیکه تقاضای جامعه بالای یک میلیون است. همین طور واردات خودرو هم در این چهار سال نداشتیم، قیمت ارز بالا رفته و خاصیت خودرو که یک کالای جانشین و حفظ ارزش پول پیدا می کند این مورد تقاضا را بیش از اندازه بالا برده و این شکاف و موجب می شود. بحث مافیا هم در بازار خودرو است. وی افزود: برخی از خودروسازان بخصوص آن هایی که مونتاژکار هستند واقعاً به التهابات بازار دامن می زدند بطورمثال مواردی بود خودرو می فروختند و بعد بقیه را سکه می گرفتند بطورمثال می گفتند خودرو ۶۴۰ میلیون تومان و فلان قدر سکه هم بدهید، یا بطورمثال ثبت نام می کردند می گفتند از هشت بامداد شروع ثبت نام است هر کس ثبت نام می کند باید همان موقع هم ۸۰۰ میلیون تومان پول بدهد و ساعت هشت و ربع هم تمام می شد، چه کسی می توانست سریع ثبت نام کند و مبلغ را واریز نماید پس یک عدم شفافیتی در عرضه وجود داشت که این را حل کردیم و حل این شفافیت ها مافیا را به حرکت درمی آورد یک کاهش تولیدی وجود داشت که خدا را شکر به آن رسیدیم. فاطمی امین بیان نمود: امسال برنامه ای که خودروسازان دادند درمجموع تولید دو میلیون دستگاه است که ما بر روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برنامه ریزی کرده ایم، از آن طرف بحث واردات را پیگیر هستیم. واردات سال قبل فراز و نشیب هایی داشت به لحاظ اینک چندین سال از سال ۹۷ واردات ممنوع بود چالش های زیادی وجود داشت، قانونی داریم در ارتباط با سال ۷۱ است که محدودیت های شدیدی را برای واردات ایجاد می کند، خوشبختانه از یکی از مراجع حاکمیتی، مصوبه ای گرفتیم که این موانع را برداشت. از طرفی ما بر روی بحث واردات خودرو های کارکرده کار می نماییم و در دستور کار ما قرار دارد به نظر ما بحث واردات خودرو های نو و کارکرده در کنار افزایش تولیدی که ما امسال خواهیم داشت می تواند به تعادل بازار کمک نماید. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بطور قطع این که درباره ی واردات خودرو مصوب شده درحال اجراست، محدودیت هایی بوده که در طول سالیان گذشته مقرراتی گذاشته شده و در شرایطی بوده که تحریم وجود نداشته، حالا ما می خواهیم در این شرایط خودرو وارد نماییم بیش از ۱۰ مورد را یک به یک رفته ایم حتی یک مورد را از مجلس مصوبه گرفتیم و موارد مختلف را اصلاح کردیم که این هفته موارد نهایی شد که کار صورت گیرد. پس ما معتقدیم یک با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو که پارینه صورت گرفت و امسال هم برنامه قابل توجهی داریم، دو، واردات خودرو های نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس وجود دارد و نمایندگان تا حدی به آن پرداخته اند تقاضا داریم تصریح شود، این ضلع می تواند مسئله را حل کند. فاطمی امین اضافه کرد: قیمت خودرو ها که الآن در بازار وجود دارد کاذب است، بطورمثال خودروی شاهین حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت کارخانه ای آنست اما در بازار ۷۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری می شود. این در شرایطی است که هفته آینده به کسانی که پیش از سال ثبت نام کردند تحویل خودروی شاهین آغاز می شود و تا سه ماه دیگر کسانی که ثبت نام کرده اند به آنها این خودرو با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تحویل داده خواهد شد. باردیگر در اردیبهشت ما ثبت نام جدید خواهیم داشت پس این قیمت ۷۰۰ میلیونی شاهین از کجا می آید این همان مافیا است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مورد خودروی شاهین، اوایل سال قبل روزی ۶۰ دستگاه تولید می شد امسال روزی ۲۵۰، تولید می شود و اصلاً این نرخها منطقی نیست. دو عامل از دو طرف می آید یک عامل، مردم هستند که یک تقاضای واقعی دارند در بخشی از جامعه تقاضای کاذب ایجاد شده، طرف دیگر، مافیاست که دوست ندارد این نرخها بشکند، برای اینکه نفع می برند. در حالیکه قیمت هایی که گفته می شود به چند همکار سپرده ام تماس می گیرند، خیلی جالب است تماس می گیرند و می گویند این خودرو را می خواهم بفروشم و می گویند فروختم یعنی نشان داده است که یک قیمت سازی هایی صورت می گیرد. فاطمی امین اضافه کرد: چطور می شود قیمت سازی ها را حل کرد؟ یک تولید را باید بالا ببریم که اتفاق می افتد دو، واردات را متمرکز شویم که سازوکار بخش خودرو های نو تمام شده است. فاطمی امین اظهار داشت: ما دو رویکرد داریم در مقابله با تحریم یک رویکرد دور زدن تحریم هاست، سال قبل عمدتا این مبنا قرار می گرفت. در چهار سال متوالی تا ۱۴۰۰ تولیدات خودرو به شدت پایین و یک پنجم تولید هم ناقص بود. اما سال قبل یکباره ۳۹ درصد رشد تولید خودرو محقق شد. برخی از خودرو ها ۱۱۰ درصد و در مجموع ۳۹ درصد که این رشد پایدار می باشد و امسال تقویت می شود و یک عده از این قضیه زیان می برند. وی افزود: ما به سمت افزایش ساخت داخل می رویم و تاکید می نماییم به مؤلفه های داخلی، این ها به تولید ما پایداری می دهد یعنی نباید تولید ما در هر محصولی آنقدر متأثر از تکان های خارجی باشد یعنی اگر قیمت ارز بالا و پایین رفت یا یک تحریمی اعمال شود و سیستم به هم بریزد، این شرایط را یک عده از آن نفع می برند و بطور قطع مقابله می کنند و بطور قطع ما و مردم موفق می شویم. برآوردهای ما نشان داده است که تقاضای جامعه با مجموع واردات و تولید خودرو می تواند امسال به حد تعادل عرضه و تقاضا برسد، پیشنهادم اینست که مردم در مورد خرید دقت کنند یعنی قیمت سازی های کاذب را خیلی متمرکز نباشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مورد خودرو تا آبان سال گذشته، تورم آن کاهشی بود، نمودارها مشخص است، اما از آبان و آذر به بعد که چالش های ارزی و جنگ ارزی صورت گرفت طبیعتاً آن فاصله را ایجاد کرد یعنی فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار بیشتر شد و فضا را برای تقاضای کاذب و فرصت هایی دلالی ایجاد کرد.. وی افزود: سازوکار نوبت دهی را آغاز کرده ایم یعنی می خواهم اطمینان دهم به همه کسانی که در این سازوکار ثبت نام می کنند به آنها خودرو خواهد رسید. قبلاً ۲۰ هزار خودرو عرضه می شد چند میلیون نفر ثبت نام می کردند به عده کمی خودرو می رسید و باردیگر قرعه کشی دیگری برگزار می شد. افرادی بودند که می گفتند بیش از ۲۰ بار در قرعه کشی شرکت کرده ام و برنده نشده ام، اما قرعه کشی را بطور کامل کنار گذاشتیم و روش نوبت دهی را شروع کردیم برخی از خودرو ها که تقاضای کمتری داشته اند از هفته آینده قراردادهای تحویل آنها شروع خواهد شد، باردیگر در اردیبهشت ماه ثبت نام مجددی خواهیم داشت این ثبت نام هم با روش نوبت دهی است یعنی هر کسی ثبت نام می کند خودرو خواهد گرفت. فاطمی امین اظهار داشت: برخی از خودرو ها که متقاضی بیشتر دارد دیرتر تحول داده می شود، البته مردم می توانند جابه جا کنند ما در نیمه دوم سال هم به سمت این می رویم که فروش قسطی خودرو را فراهم نماییم، در مهرماه سال قبل در مورد خودرو های سایپا قرعه کشی از بین رفت یعنی مهرماه سال قبل هر کسی ثبت نام می کرد در یک زمان سه ماهه یا چهارماهه تحویل می گرفت، اما ما امسال برنامه ریزی می نماییم که در نیمه دوم سال فروش قسطی و لیزینگی را هم شروع می نماییم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حساب وکالتی، اتفاق بدی افتاد برخی از بانکها حساب های وکالتی را باوجود این که متقاضی می خواست انصراف دهد پولش را پس نمی دادند ما با بانک مرکزی مکاتبه کردیم. متأسفانه برخی از بانکها این کار را انجام می دادند که در دوره های بعد ما به آن بانکها اجازه نخواهیم داد که در طرح ها مشارکت کنند. متقاضیان می توانستند پولشان را حساب سپرده کوتاه مدت و بلند وکالتی قرار دهند تا به آن سود تعلق بگیرد. فاطمی امین اظهار داشت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است. نمی توانیم بگوییم الآن وضعیت خوبی دارد یعنی خود بنده بعنوان وزیر صمت، اولین منتقد خودروسازان هستم جلسات مختلفی را می گذارند ایراد و پیگیری می کنند، اما این صنعت رو به بهبودی است یعنی الآن وضعیت مناسبی ندارد، اما تحت درمان است و رو به بهبودی است. وی ادامه داد: در مورد بحث تولید، روند خیلی خوب است، دوم پایداری تولید است سه تا از شرکتهای مونتاژکار که سالهای قبل تقریبا ۲۰ درصد بیشتر ساخت داخل نداشتند امسال به بالای ۴۰ درصد ساخت داخل می رسند که وابستگی آنها را به ارز کم می کند. ما تاکید کردیم بجای این که خودروی خارجی وارد نماییم داخلی سازی نماییم رویکرد را عوض و دانش بنیان کردیم. باید یک پلت فرم ایرانی باشد و آنرا توسعه دهیم این خیلی متفاوت می باشد. ما باید محصولی با طراحی ایرانی داشته باشیم و آنرا توسعه دهیم ضمن این که این کار منافع برخی را بر هم می زند. فاطمی امین افزود: پایداری تولید بحث دوم است که علاوه بر این که تولید بالا می رود پایدار باشد، نکته سوم بحث رضایت مشتریان است رضایت فقط بر روی کیفیت نیست که مهم می باشد، اما خدمات بعد از فروش و نحوه تعامل بر روی این قضیه است. وی اظهار داشت: ما از سال قبل شروع کردیم و امسال حساسیت های خاصی را اعمال می نماییم حتی موردی بوده که مراجعه کردند خودرو ایراد داشته و من شخصاً خودم کار را پیگیری کردم، پس محور سوم رضایت مشتری است. بحث بعدی عرضه محصولات جدید است که امسال برای اولین بار ۹ محصول جدید تولید خواهند شد، مثل خودروی ریرا که پارینه رونمایی گردید. امسال بطور انبوه عرضه می شود. همین طور خودروی اطلس یا محصولات جدیدی را داریم که عرضه خواهد شد. وزیر صنعت اضافه کرد: نکته مهم اینست که ما وقتی می گوئیم بن سازه امکان دارد از یک بن سازه ۱۰ خودرو بیرون بیاید، اما فقط فیس لیف نیست. خودروی تارا یک بن سازه دارد که آریا در همان بن سازه تولید می شود، اما دیگر تارا نیست، نکته مهم اینست که ۷۰ درصد قطعات یکسان است، اما یک خودرو شاسی بلند به حساب می آید. این قیمت تمام شده را پایین می آورد دیگر شما نیاز نیست برای ۳۰ هزار خودرو یک قطعه جدید بیاورید که هزینه را افزایش دهد، ما از بن سازه های متفاوت استفاده می نماییم که کلی هزینه خودرو را زیاد می کند، یکی از نکاتی که بسیار برای ما مهمست بحث آلایندگی و کاهش مصرف سوخت است که برنامه ای در این حوزه داریم. فاطمی امین اضافه کرد: هفته آینده دعوت نامه ارسال و فراخوان داده می شود و کسانی که در طرح خودروی تولید داخل ثبت نام کرده اند اگر نوبتشان تا پایان تابستان است با آنها قرارداد بسته می شود و آن هایی که از مهر به بعد هستند می توانند پولشان را از مسدودی خارج کنند، اما نوبتشان حفظ خواهد شد. پس آن کسانی که در ۶ ماهه نخست امسال خودرو تحویل می گیرند عملاً پول به حساب خودروساز واریز می شود با آنها قرارداد منعقد می شود و قیمت خودرو نیز مشخص خواهد بود ضمن این که زمان بندی تحویل دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ی واردارت خودرو افزود: مطابق قانون ساماندهی صنعت خودرو، در ماده ۴ آن، چند شرط بیان شده است، این قانون است و دست ما نیست یکی از شرط ها، اینست که کسی که وارد می نماید باید شبکه خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ الان بیش از ۳۰ شرکت نهایی شده، الآن نزدیک به صد هزار خودرو ثبت سفارش شده و ۱۳ شرکت در مراحل پایانی هستند که از هفته آینده عرضه ها صورت خواهد گرفت، در میان این ها هستند که خودشان شبکه ندارند و می روند با یک شرکتی که شبکه خدمات بعد از فروش دارد قرارداد می بندند پس الزام نیست خود واردکننده خدمات بعد از فروش داشته باشد، برای اینکه واردکنندگان امکان دارد کار تجاری کنند و زیرساخت نداشته باشد ازاین رو اگر همین واردکنندگان اعلام کنند که فلان شرکت خدمات دارد آن متعهد می شود این خودرو ها را خدمات دهد. منبع: نیو باكس 1402/01/26 15:15:01 5.0 / 5 552 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط بالاخره آیفون های قاچاق تعیین تکلیف شدند ایران چه کالاهایی به روسیه صادر می کند؟ اختصاص 220 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور سهم ۳ و نیم درصدی ایران از بازار تاجیکستان شروط توسعه تجارت نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳