فیروزی: برنامه های وزیر صمت آینده روشنی دارد به گزارش نیو باکس، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی حوزه های دیگر وجود دارد مستقیما متوجه وزارت صمت نیست، اظهار داشت: برنامه های وزیر صمت را در مجموع برنامه هایی با آینده روشن می بینم. حجت الله فیروزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هفته آتی این استیضاح در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و دیدگاه های مختلفی در این خصوص مطرح است و شاید شرایط فعلی مجلس جزء معدود شرایطی باشد که خیلی قابل پیش بینی نیست. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خودم به عنوان کسی که مخالف استیضاح هستم، برنامه های آقای فاطمی امین را در مجموع برنامه هایی با آینده روشن می بینم، چونکه ما باید بپذیریم که تعدادی از مشکلات کشور حاصل سال ها انباشته شدن مشکلات و تحریم های سختی است که بر کشور حاکم بوده و همین طور بخشی نیز ناشی از مشکلات موجود در اقتصاد کلان کشور است که خیلی به وزارت صمت ارتباطی ندارد و بخشی نیز به سایر مجموعه های حاکمیتی ارتباط دارد که باید کمک کنند تا دست وزارت صمت و دولت باز باشد تا دولت بتواند به خواسته های مردم پاسخ دهد. در حوزه خودرو ناترازی در تولید و تقاضا داریم فیروزی در ادامه تصریح کرد: بطور مثال در زمینه خودرو ناترازی در تولید و تقاضا داریم، یعنی آن میزان خودرویی که در کشور تولید می شود حدودا یک میلیون دستگاه در سال است و تقاضای واقعی که وجود دارد حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال است که به سبب مشکلات کلانی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد و خیلی از مردم می خواهند ارزش پول خودرا حفظ کنند، سرمایه هایشان را در بازار خودرو آورده اند، بدین سبب شاهدیم که یک تقاضای چند میلیونی و گاهی بالای ۵ میلیونی در بازار خودرو به وجود آمده که اینها تقاضای واقعی نیست و آنهایی که در این بازار فعالیت می نمایند عموما مصرف کنندگان واقعی خودرو نیستند و همین قضیه سبب پریشانی و افزایش نرخها در بازار خودرو شده است. وی با اعلان اینکه به نظرم وزارت صمت در زمینه خودرو عملکرد نسبتا خوبی داشته است، عنوان کرد: باید دید پیش از این که آقای فاطمی امین این وزارتخانه را تحویل بگیرد میزان تولید خودرو چه مقدار بوده و الان چه تعداد است. در حقیقت در بازار خودرو بیش از ۳۹ درصد افزایش تولید داشته ایم، اما به سبب مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد و این که خط محدود است، بیش از این امکان تولید وجود ندارد. با وجود نارضایتی خودروسازان، وزارت صمت اهتمام کرده زیر بار افزایش شدید قیمت نرود نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه که الان تولیدکننده خودرو به بازار ارائه می کند یک سوم قیمت بازار است، هر چند که خودروساز معتقد می باشد که ضرر می کند و با تولید هر خودرو یک زیان به زیان انباشه اش افزوده می شود، ولی با توجه به این وزارت صمت اهتمام کرده است که زیر بار افزایش شدید نرخها در زمینه خودروسازی نرود. فیروزی در ادامه درباب افزایش قیمت خودرو در سال جدید اظهار داشت: خودروسازان قیمتی که الان با نظر شورای رقابت مصوب شده را هم قبول ندارند و معتقدند که قیمت گذاری موجب افزایش زیان آنها می شود، اما وزارت صمت به جهت اینکه بتواند بازار و مردم را در این مساله راضی نگه دارد با پافشاری نرخها را روی همین میزان نگه داشته است. وزارت صمت با افزایش قیمت های فعلی نیز موافق نیست، اما بحث این است که آن میزان افزایش قیمتی که الان اثر نامطلوب گذاشته و آثار آن در سایر کالاها وجود دارد، قیمت بازار است و وقتی خودرو گاهی بیش از سه برابر قیمت کارخانه در بازار فروش می رود، در افزایش قیمت سایر کالاها در جامعه نیز اثر گذاشته و این موضوعی است که به دست وزارت صمت نیست و ریشه در اقتصاد کلان کشور و مشکلات اینچنینی دارد. سرمایه گذاری در بازار خودرو دلالی در بازار خودرو است، نه سرمایه گذاری در صنعت ایشان سپس اشاره کرد: هم اکنون هر کدام از مردم سرمایه های اندکی دارند که امکان بکارگیری این سرمایه های اندک در سایر حوزه ها مانند مسکن وجود ندارد، پس این افراد آنرا در بازار خودرو مشارکت می دهند که سرمایه گذاری ها در بازار خودرو در حقیقت دلالی بازار خودرو است و سرمایه گذاری در صنعت نیست، بدین سبب طبیعی است که این موارد بازار را متشنج می کند و میزان تقاضا را بالا می برد در صورتیکه میزان تولید ما مشخص است. همین طور از جانب دیگر طبیعی است که این حق مردم باشد تا خودروی خوب، باکیفیت و با قیمت مناسب سوار شوند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در برنامه هایی که وزارت صمت با کمک مجلس دارد خصوصا مصوباتی که مجلس در سال قبل و در زمینه صنعت خودرو داشت همچون اصلاح ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو و همین طور مصوباتی که در بودجه سال ۱۴۰۲ داشت، مجلس دست دولت را در واردات باز گذاشت و الان با واردات مدیریت شده خودرو اساسا وزارت صمت می تواند فضا و این بازار را مدیریت کند. ضمن این که مجلس نیز دائما بر افزایش کیفیت تاکید داشته است که به نظرم با برنامه ریزی های وزارت صمت و الزامی که نسبت به خودروسازان داشته این بازار اساسا افزایش کیفیت خواهد داشت و بهتر خواهد شد و چاره ای نیز نداریم که خودروسازان تولیداتشان را به سمت کیفی شدن ببرند به ویژه این که جهان امروز به سمت برقی و هیبریدی پیش می رود و خودروسازان ما نیز باید این گام را بردارند. برخی از مشکلات موجود در صنعت خودرو، مستقیما متوجه وزارت صمت نیست فیروزی با تکیه بر این که بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی حوزه های دیگر وجود دارد مستقیما متوجه وزارت صمت نیست، اظهار داشت: اساسا وزارت صمت باید تلاش کند، اما انصافا اگر پای صحبت های آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت بنشینیم باتوجه به برنامه ها و اقداماتی که داشته اند و روندی که طی کرده و سامانه هایی که در وزارت صمت برای کنترل بازار و کیفی سازی تولیدات و توسعه معادن و... به وجود آمده است، به نظرم برنامه های خوبی هستند که چشم انداز مناسبی را نشان می دهند. منبع: نیو باكس 1402/02/05 11:50:24 5.0 / 5 554 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , توسعه این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط بالاخره آیفون های قاچاق تعیین تکلیف شدند بخش عمده ای از مشکلات صنعتگران ناترازی های انرژی است ایران چه کالاهایی به روسیه صادر می کند؟ اختصاص 220 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۲