آخرین جزئیات تأمین و تولید اتوبوس و خودرو های برقی به گزارش نیو باکس، مشاور امور فناوری وزیر کشور اظهار داشت: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این حوزه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، حمیدرضا طهوری امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودرو های برقی در کشور، بایدها و سیاست ها» با اشاره به ۴ کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت فسیلی اظهار داشت: ما در کشور با مبحث ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در حالیست که هنوز تعداد خودرو های ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر هم متصور است. مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: شرایط ما در تولید بنزین هم به شکلی است که افزایش تولید بنزین نمی توانیم داشته باشیم مگر این که سرمایه گذاری های سنگینی دراین زمینه صورت گیرد. طهوری به پرداخت یارانه انرژی اشاره نمود و اظهار داشت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می شود رقم بسیار بالایی بوده و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یک سال می توانستیم تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما هم اکنون نه میتوان مصرف بنزین را کاهش داد و نه میتوان یارانه سوخت را حذف نمود. وی اظهار داشت: در طول سال آلودگی وجود دارد اما به سبب وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده می باشد و این مساله هم خسارت و زیان هایی دارد ضمن این که سوخت های فسیلی سبب تولید گازهای گلخانه ای می شود و ازاین رو این مساله اثراتی بر آلودگی هوا دارد. طهوری با اعلان اینکه بنظر می رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به ۴ کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت است، اظهار داشت: برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می کند و پاسخی برای ۴ ابر چالش است که ما با آن مواجه هستیم و بنابراین باآنکه همه کشورها به دنبال برقی کردن حمل و نقل هستند اما این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد اما مهم می باشد که چطور میتوان سیاست ها را به شکلی تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همینطور انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد. ازاین رو در مورد این سیاست ها فکر شده و سیاست های تدوین شده است. وی اضافه کرد: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری دراین زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکتهای دانش بنیان هم دراین زمینه کارهایی را انجام داده اند اما دولت ها یک مقدار دیر به این مساله پرداخته اند و چون از قبل با دستگاهها و فعالان داخلی کار نکرده اند هم اکنون که یک نیاز بزرگی در مورد برقی کردن خودرو ها به وجود آمده است بنابراین باید این نیاز را از راه واردات تأمین کرد. خوشبختانه نهادهایی موافق تولید داخل هستند و مأموریت دارند که حمل و نقل و ساماندهی کنند و بنابراین شاید تعادلی در این دو بخش به وجود آورد که هم نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در دراز مدت به تولید داخلی پرداخت. اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: در وزارت کشور دراین زمینه کمیته فنی شکل گرفته است و هدف گذاری در مورد اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های کار با پیمایش بیشتر از ۸۰ کیلومتر و تاکسی انجام شده است. در این چارچوب اولاً گونه هایی از اتومبیل ها و خودرو ها باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند بنابراین بررسی ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر مقرر است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر مقرر است خودرویی بعنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی وارد کشور شود. وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودرو های برقی اظهار داشت: در مورد اتوبوس برقی این مساله به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را هم تأمین کند و در ارتباط با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است. طهوری بیان کرد: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی دراین زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی صورت گیرد نه توسط تاجر و تاجر تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید به طور عمده بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است. وی اضافه کرد: البته این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به صورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در قسمت های مختلف را به دست آوریم. همینطور به جهت اینکه اشکالی برای راننده و مالکین به وجود نیاید پیشنهاد ما این بوده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکتهای تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این مساله به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همینطور شهردار تهران درمیان گذاشته است و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودرو ها و موتورسیکلت ها به صورت ناوگانی خریداری شود. مشاور فناوری وزارت کشور بیان کرد: در حوزه زیرساخت های کشور در مورد برقی کردن خودرو ها، ظاهراً در زمینه تأمین برق مشکلات کم است اما وزارت نیرو معتقد می باشد که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم بنابراین این کارها باید به مرور صورت گیرد چونکه اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم امکان دارد با مشکلاتی مواجه شویم. منبع: newbox.ir 1402/08/18 13:09:35 5.0 / 5 505 تگهای خبر: توسعه , تولید , حمل و نقل , خرید این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط زعفران ایران به کدام کشورها صادر می شود؟ ریزش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه فناوران برای توسعه فرمولاسیون داروهای شیمیایی فرا خوانده شدند حراج های سکه بستر امنی برای خرید متقاضیان به علاوه شرایط فروش نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۵