معاون وزیر صمت اعلام كرد؛

افزایش ۲ و نیم برابری تجارت ایران و اوراسیا با تجارت ترجیحی

افزایش ۲ و نیم برابری تجارت ایران و اوراسیا با تجارت ترجیحی به گزارش نیو باکس، رئیس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تجارت ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمان امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی ۲.۵ برابر شد.



به گزارش نیو باکس به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدعلی دهقان دهنوی اظهار داشت: روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند؛ ایران حدود ۴ سال پیش برای نخستین بار با این اتحادیه مذاکراتی را آغاز که در نهایت منجر به انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی با این کشورها شد.
وی ضمن اشاره به کاهش و صفر شدن تعرفه برخی کالاها در سایه امضای قرارداد تجارت ترجیحی با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: تجارت ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی در زمان امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی ۲.۵ برابر شد؛ با مشاهده تجربه موفق این سال ها ازاین رو با این کشورها وارد گفتگو برای امضای تجارت آزاد شدیم.
معاون وزیر صمت امضای موافقت نامه تجارت آزاد را مساوی با صفر شدن تعرفه ها دانست و اضافه کرد: دیماه سال قبل این قرارداد امضا و منتظر تأیید مجالس در پنج کشور اتحادیه و مجلس شورای اسلامی ایران شد؛ مجالس ۳ کشور این اتحادیه این موافقت نامه را تصویب کردند و مجلس ایران هم مراحل نهایی شدن آنرا طی می کند.
وی اضافه کرد: بدون تردید اجرایی سازی این پیمان مدتی طول خواهد کشید چونکه باید هماهنگی ها بین گمرکات، مبادی ورود و خروج کشورها صورت بگیرد اما پس از اینکه این کار اجرایی شود ۸۷ درصد کالاهایی تجارت بین این کشورها مشمول تجارت آزاد خواهد شد.
دهقان دهنوی امضای موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نخستین تجربه ایران در زمینه تجارت آزاد دانست و تصریح کرد: فرصت تجارت آزاد یک میدان عمل جدید و یک حوزه بازی جدید برای تجارت خارجی ایران است؛ برد در تجارت های آزاد دو طرفه است به بیان دیگر همانگونه که برای ما فرصت های تجاری بی شماری خلق می کند از آن طرف هم برای کشورهایی عضو اتحادیه هم امکان توسعه تجارت را فراهم می آورد.
به گفته وی؛ تجارت آزاد، به کاهش هزینه ها، استفاده بهینه از منابع، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مشترک بین این کشورها کمک می نماید.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بر تولید کالاهای رقابت پذیر تصریح کرد و اضافه کرد: تولید کالای رقابت پذیر از یک سو می تواند واردات ما را کاهش و از طرفی برای ما فرصت های جدید صادراتی خلق کند. در این شرایط واردات هم منجر به توسعه تجارت خواهد شد و در نتیجه رفاه برای مردم به همراه می آورد.

لزوم تسهیل در قوانین صادراتی

معاون وزیر صمت چشم انداز توسعه تجارت خارجی ایران را پیوستن به WTO دانست و خاطرنشان کرد: باید ورزیده شدن در رقابت و تجارت جهانی را یاد بگیریم؛ عضویت ایران در پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا گام اول است و ما باید به پیوستن به پیمان جهانی WTO بیاندیشیم، در سایه این پیمان خواهیم توانست با تمام دنیا تجارت نماییم.
دهقان دهنوی با اشاره به اینکه عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نشست نخست وزیران این اتحادیه پذیرفته شد، اظهار داشت: در نشست اصلی که بزودی برگزار می گردد این مهم اعلام رسمی خواهد شد؛ الان ازبکستان عضو ناظر اتحادیه است و بزودی تعداد اعضای این اتحادیه به ۷ کشور افزایش پیدا خواهند کرد.
وی اضافه کرد: باید به این نکته اشاره کنم که پیچیدگی مقررات و فرایند استاندارد در این کشورها مشکلاتی را بازرگانان و تجار ما به وجود آورده بود اگر بنا شود کالاها مطابق با استانداردهای این کشورها تولید شود راه ورود ساخت ایران به این کشورها بشدت تسهیل خواهد شد پس یکی از مزیت های اتحادیه همین هماهنگ سازی استانداردهاست.

فرآیند صادرات در ایران کند و پرهزینه است

دهقان دهنوی ضمن اشاره به موانع پیشروی صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: وظیفه هر صادرکننده بازگشت ارز حاصل از صادرات است اما این مورد به علت انباشت بی رویه مقررات، نبود ثبات در مقررات و وضع مقررات یک شبه دشوار و پیچیده شده است متأسفانه تعدد مراکز تصمیم گیری در امر صادرات زیاد است ازاین رو صادرات در ایران کند، پرهزینه و سخت شده است ازاین رو این امر نیازمند تسهیل است.
وی با اشاره به اینکه بازاریابی و بازارسازی یک فرایند دشوار و طولانی است، اظهار نمود: قوانین داخلی نباید بشکلی باشند که ممنوعیت های در بازارهای جهانی متوجه صادرکننده شود اگر صادرکننده نتواند در زمان تعیین شده کالا را به کشور مقصد برساند اعتماد و اعتبار خویش را در بازارهای جهانی از دست خواهد داد و کشورهای هدف هم دیگر از ما خرید نخواهد کرد.
معاون وزیر صمت بر نقش رایزن بازرگانی در توسعه تجارت خارجی تصریح کرد و اضافه کرد: به نظر می آید ساختار رایزنان بازرگانی، کوچک است هدف ما اینست که امکانات در اختیار رایزنی های خویش را توسعه بدهیم بدون داشتن امکانات کافی نمی توانیم خدمات خوب و مناسبی به تجار عرضه بدهند. همینطور تجربه ایجاد مراکز تجاری، می تواند در زمینه توسعه تجارت به ما یاری برساند. با ابتکار سازمان توسعه تجارت ایران چند سالی است که به بخش خصوصی مجوز داده می شود تا در کشورهای دیگر با تشکیل مرکزی زمینه های عرضه خدماتی مثل مشاوره، بازاریابی، نمایشگاه های دائم، ایجاد محلی برای مذاکرات و عقد قراردادها، خدمات بانکی و بیمه ای و گمرکی را برای تجار فراهم آورد.
به گفته این مقام مسئول؛ وزیر صمت در مسافرت اخیر خود به ارمنستان، مرکز تجاری ایران در ارمنستان را افتتاح نمود.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه نباید در فرایند صادرات به صدور کالا بسنده نماییم، خاطرنشان کرد: مکانیزمی درحال طراحی است که بتوانیم در سایه آن خدمات را به شکل بهتری به تجار و بازرگانان، سرمایه گذاران و صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی عرضه بدهیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای قدرتمند ما و نقاط مزیتی بسیار قوی ما صادرات خدمات فنی مهندسی است، به نظر می آید بخش بزرگی از توسعه تجارت ما می تواند در این بخش و به کشورهای اوراسیا باشد البته مشروط به این که زیرساخت ها را بخصوص در حوزه بانکی و ضمانت نامه ها برای این صادرکنندگان فراهم نماییم.
وی با تکیه بر طراحی مکانیزم های پولی و بانکی در شرایط تحریم، اظهار داشت: قرارداد تهاتر کالا با ارمنستان به امضا رسید و بخشی از کالاها از سمت ما به آنجا می رود و از آن طرف گروههای کالایی دیگری وارد ایران خواهد شد؛ این مکانیزم جایگزینی برای جابه جایی ارز است به بیان دیگر در شیوه تهاتر به جای این که ارز مبادله شود ارزش کالاها با یکدیگر تهاتر خواهند شد. بدون تردید این شیوه بستر توسعه تجارت را تا حدی تسهیل خواهد کرد؛ البته این مسیرها جایگزین صددرصدی مکانیزم های بین المللی و شناخته شده و استاندارد بانکی نیست ولی راهکارهای مسکن گونه و تسهیل کننده ای برای توسعه صادرات است.
دهقان دهنوی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه اوراسیا در تهران، بیان نمود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ایران در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. این نمایشگاه فرصتی است به جهت اینکه بخش خصوصی ما و آنها با یکدیگر مذاکرات و قراردادهای تجاری خویش را منعقد کنند؛ همینطور در اجلاس نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ابتکار سازمان توسعه تجارت ایران، پیشنهاد تشکیل مذاکرات BTB داده شد که این پیشنهاد با استقبال این اعضا مواجه گردید.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد تا آخر سال محقق نخواهد شد، اظهار داشت: زمان آن رسیده است که اندازه تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را افزایش بدهیم؛ رشد تجارت با این کشورها خوب است ولی هنوز اندازه آن بسیار کوچک است برای تحقق این مهم باید زیرساخت و لجستیک خویش را تقویت و برای چالش های پیشروی مسائل بانکی و ارزی، ساز و کارهایی را در نظر بگیریم که بتوانیم از کانال های بهتری این مهم را نتیجه برسانیم.
وی افزود: سرمایه گذاری های مشترک از راه تولید محصولات مشترک، با هماهنگ سازی و تطبیق مقررات و استانداردها می تواند سهم بزرگ تری از تجارت اوراسیا را به ایران اختصاص بدهد؛ بعنوان مثال اگر فقط ۱۰ درصد از تجارت این کشورها را به سمت خود بیاوریم از تجارت ۹۰۰ میلیارد دلاری، حدود ۹۰ میلیارد دلار برای ما خواهد بود به نظر می آید این هدف دور از دسترسی نیست و باید با جدیت آنرا دنبال نماییم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به برگزاری روز ملی صادرات، اظهار داشت: یک روز از تقویم، به نام صادرات نام گذاری شده است این روز فرصتی برای تجلیل از صادرکنندگان نمونه و بیان ترویج این مورد است که صادرات برای اقتصاد کشور مهم می باشد در سنوات گذشته جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه تخصیص داده می شد ولی چند سالی است که به علت محدودیت های بودجه ای انجام نگرفت؛ سازمان توسعه تجارت ایران مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه در این حوزه شروع کرد و قول هایی هم در این حوزه به ما داده شد امیدواریم که امسال بتوانیم بودجه بیشتری به امر صادرات تخصیص بدهیم.


منبع:

1403/07/21
13:27:47
5.0 / 5
82
تگهای خبر: ابزار , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه