تعلل 8 ماهه دولت در تصویب بخشنامه اسقاط خودرو نیو باکس: رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو های فرسوده ضمن اشاره به تعلل 8 ماهه دولت در تصویب بخشنامه اسقاط خودرو، اظهار داشت که این مساله سبب کاهش 80 درصدی اسقاط خودرو شده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، محمود مشهدی شریف امروز در نشست خبری انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، با اشاره به لزوم اسقاط خودرو های فرسوده اظهار داشت: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن، افزایش اشتغال، بهبود وضعیت مبلمان شهری، تامین ضایعات کارخانجات فولاد کشور، تکمیل زنجیره خودرو از مزایای اسقاط خودرو های فرسوده است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده بیان کرد: هر خودروی فرسوده حدودا در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر مصرف می کند. با توجه به این که قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس ۷۰ سنت (۳۵ هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان ۳ هزار تومان است بدین سبب تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد ۳۲ هزار تومان است و پس روزانه یک خودروی فرسوده ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین بیشتری مصرف می کند و در سال این رقم به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان می رسد. وی افزود: قسمتی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است و علاوه بر خودرو های فرسوده، خودرو های نو نیز استانداردهای آلایندگی را نمی تواند پاس کنند، خودرو های خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بین ۳ تا ۴ لیتر بنزین مصرف می کنند اما بهترین خودرو های تولیدی ما در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر بنزین مصرف می کنند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده با اعلان اینکه زنجیره تولید خودرو با اسقاط خودرو تکمیل می شود، اظهار داشت: از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، مسئولیت اسقاط خودرو به سازمان گسترش وزارت صمت منتقل شده در این جهت در آنجا ستادی تشکیل شد به نام ستاد نوسازی ناوگان و بدین سبب متولی اسقاط خودرو حالا این ستاد جدید است. ایشان سپس درباره ی بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، اظهار داشت: قانون ساماندهی صنعت خودرو حدوداً ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و پس از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده بیان داشت: ۳ ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما بجای این که بخشنامه تصویب شود ماده ۱۰ این قانون اصلاح گردید و پس نام آن به قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر نمود. وی اظهار داشت: برمبنای قانون از هر ۴ خودرو که تولید می شود باید یک خودرو اسقاط شود تا یک گواهی اسقاط صادر شود و در صورتیکه گواهی اسقاط نباشد خودروساز باید با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه صنعت می تواند برای خودروی تولیدی گواهی اسقاط دریافت کند و خودرو تولیدی شماره گذاری شود. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اعلان اینکه قیمت گواهی اسقاط خودرو ۳۵ میلیون تومان است، اظهار داشت: اگر قیمت یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومان باشد خودروساز با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو باید ۳۶ میلیون تومان به صندوق توسعه صنعت پرداخت کند که نزدیک قیمت گواهی اسقاط است اما اگر قیمت خودرو کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد پس باید مبلغ کمتری به صندوق توسعه صنعت بپردازد و زمانی که قیمت خودرو از ۶۰۰ میلیون تومان بیشتر می شود باید مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ گواهی اسقاط خریداری کند که در آنجا هم ترجیح می دهند گواهی اسقاط خریداری کنند. وی ادامه داد: قانونگذار اعلام نموده در صورتیکه گواهی اسقاط موجود نبود، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه صنعت پرداخت گردد. مشهدی شریف بیان کرد: بالاخره قانون اصلاح ماده ۱۰ در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب گردید و بعد از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد پس از آن نیز سه ماه دولت فرصت داشت تا بخشنامه خودرو های فرسوده را تصویب کند که تا حالا بخشنامه مذکور تصویب نشده است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت با اشاره به لزوم تصویب بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده اظهار داشت: در این بخشنامه بسته های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، همچون تنبیه ها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز بیشتر می شود. همین طور وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است. مشهدی شریف بیان کرد: بهره مندی از وام و تسهیلات نیز همچون موارد تشویقی است. باتوجه به وضعیت تولید و وضعیت خودرو های فرسوده هر ماه بعید حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از طرف خودروسازان باید به صندوق توسعه صنعت واریز شود بدین سبب از بهمن سال قبل تا حالا باید ۸.۸ هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز شده باشد در صورتیکه برمبنای شنیده ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه صنعت موجود است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اظهار داشت: باید از محل درآمدهای صندوق توسعه صنعت و برمبنای قانون بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده باید وام به صاحبان خودرو های فرسوده با اولویت خودرو های عمومی و موتورسیکلت (طبق قانون) داده شود. وی با اشاره به این که مقرر است جدول معادل سازی مقرر است در بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده داشته باشیم، اظهار داشت: این جدول نخستین بار در سال ۹۳ تصویب گردید و بعد ۳ سال بعد تغییر کند و الان حدود ۶ و نیم سال است که تغییر نکرده است. شاخص جدول معاد سازی خودروی سواری بود. بطوری که در این جدول گفته می شد که اگر یک خودروی سواری اسقاط شود یک گواهی اسقاط صادر می شود. یا اگر یک موتورسیکلت اسقاط شود، یک هفتم خودروی سواری گواهی اسقاط صادر می شود. یعنی اگر ۷ موتورسیکلت اسقاط می شد مساوی بود با اسقاط یک سواری، تاکسی نیز دو گواهی اسقاط داشت. مشهدی شریف اظهار داشت: اما در جدول معادل سازی بخشنامه جدید به سن خودرو نیز توجه می شود و برمبنای سن خودرو تعداد گواهی اسقاط صادر می شود و هر چه سن خودرو کمتر باشد تعداد گواهی اسقاط بیشتر خواهد بود. در حقیقت سه نوع سن برای انواع وسایل نقلیه و اسقاط آنها در نظر گرفته می شود. پس صاحبان خودرو های فرسوده باخبر شده اند که سن خودرو در تعداد گواهی اسقاط مؤثر است. پس با درز این خبر، اگر در ۶ ماهه اول سال نزدیک سه برابر سال قبل خودروی فرسوده اسقاط شد با این خبر اسقاط خودرو بسیار کم شده است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اظهار داشت: قرار بود ستاد جدید نوسازی ناوگان خودرو های فرسوده تا ۱۰۰ هزار خودرو در سال اسقاط کند اما باتوجه به عدم تصویب بخشنامه خارج کردن خودرو های فرسوده بعید است که امسال تعداد خودرو های اسقاط به ۴۰ هزار خودرو برسد. وی بیان کرد: ظاهراً در بخشنامه جدید از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، سن مرز فرسودگی حذف شده و سن فرسودگی قید می شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد بیش از ۶۰ درصد خودرو ها اسقاط نمی شود و به اهداف برنامه هفتم که رسیدن به اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است نمی رسیم. مشهدی شریف اظهار داشت: با توجه به این که تصویب و ابلاغ بخشنامه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده بیش از ۸ ماه است که به تأخیر افتاده حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کم شده است. وی بیان کرد: ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در در نظر بگیریم حدود ۳.۵ میلیون بیشتر می شود. بگفته رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تعداد گواهی اسقاط می تواند انگیزه بطورکامل مستقیمی برای اسقاط خودرو باشد. وی در پاسخ به سوال مهر در مورد میزان اسقاط خودرو های فرسوده، اشاره کرد: در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و امسال در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اعلان اینکه قرار بود امسال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، اظهار داشت: اما با به تأخیر افتادن تصویب بخشنامه شاید تا انتهای سال به حدود ۴۰ هزار اسقاط خودرو نائل شویم. البته در سال ۹۳ حدود ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده بود. منبع: نیو باكس 1402/10/03 08:06:50 5.0 / 5 480 تگهای خبر: استاندارد , تسهیلات , توسعه , تولید این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط آیفون های وارد شده به زودی رجیستر می شوند تجارت خارجی ایران ۷۲ میلیارد دلاری شد ۳۰ درصد واردات در سال آینده با ارز آزاد تامین خواهد شد اقتصاد آمریکا حال خوشی ندارد! نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۵